Bercuti ke Guilin, China Part 1: Hotel Indah Khabar Dari Rupa

by - 08:41

Assalamualaikum w.b.t

Guilin, China merupakan trip yang paling sweet bagi aku and husband since kami pergi berdua jek time nih, and trip nih adalah surprise dr husband. Baru story mory ngan die pasal keindahan Guilin... tup tup die balik tunjuk tiket flight die beli. Hakak punye hepi jangan cakap masa tuh. Memang syurga utk you yang.... kihkihkih.... Masa die beli tiket flight, kami ada masa 6 bulan jek utk buat perancangan. So aku mmg hari-hari ngadap laptop cari info pasal Guilin.

Berpandukan pengalaman blogger2 yang dah pernah ke sana secara backpack dan aku selitkan beberapa tempat yg aku rasa interesting dari trip advisor, aku pon mula merangka itinerary. Alhamdulillah aku and husband ada minat yg sama. We both love nature very much, kami suke pada benda-benda baru, aktiviti yang adventure tetapi bukan extreme. So mudahlah keje aku, ape yg aku minat and rasa menarik, insyaallah menarik juga bagi dia.

Tips 1 yg penting pasal Guilin ialah, you all tolong jangan follow travel tours punyer itinerary. Boring... Sorry travel tours... Huhu…. You all kene rajinkan diri buat research, cari tempat/aktiviti yg mendapat rating tinggi di kalangan travelers negara-negara lain, sebab klu travel tours nih biasenya die akan bawak pi melawat kedai art and craft la…. Naik cruise yg penuh dgn pelancong asia lain…. Tgk nelayan tangkap ikan guna burung….. no no no…. Guilin is more than that, trust me. Oh ya, before i forgot, nak ke China perlu buat visa yer.

Visa siap, itinerary dah ada, hotel dah booking and you are ready to go bebeh. Alhamdulillah pada 26 October 2013 kami selamat menjejakkan kaki di bumi China. Masa tuh awal musim luruh, cuaca agak dingin dan nyaman, temp dalam 16 degree Celsius... Kami sampai di airport Guilin awal pagi dalam pkl 7, airport die kecik jek, Imegresen pon tak menyusahkan, semuanya cepat dan senang walaupon mereka tak fasih berbahasa Inggeris.

Lepas settle airport imegresen aku pon dok intai2 shuttle bus warna biru yg akan membawa kami ke bandar Guilin. Husband aku baru sibuk nak cari map. Dok tanye org kedai and sebut "map" , diorang buat dunno jek. Cari2 pon tak jumpe. Husband aku dah jammed semua kat situ tak paham english. Almaklumla... sebelum nih die mmg malas nak carik info, naseb la ade bini ratu google nih. hahahaha.....

Since kami sampai awal pagi, shuttle bus pon dah ready kat luar airport tunggu passenger penuh. Sebelum naik, confirm dulu ngan conductor tuh bas tuh ke mane... sebut jek Guilin??, die angguk2 ulang balik sebut Guilin kire betul la tuh... hahaha.. tak yah wat ayat panjang2..... tambang dalam 20 Yuan iaitu dalam RM 10 sorang. Currency mase tuh senang nak kire sbb nak convert ke RM kite bahagi jek dua.

I have no idea mase tuh macam mana nak tau kite dah sampai Guilin ke tak, memang ikut instinct jek... huhu... sepatutnya shuttle bus tuh akan stop kat stesen bas Guilin, tp dua kali dah die berhenti turunkan org kat depan hotel. Org makin sikit dlm bas, so aku decide utk turun kat second hotel yg die berhenti tuh. Turun2 jek ade la 3-4 orang driver teksi tgh tunggu customer. So we approached one of them, a woman with a friendly face and tunjukkan die alamat hotel yg kami dah book di booking.com dlm both English and Chinese. Tips 2 mohon translate segala tulisan rumi ke tulisan Cina, Insyaallah senang jek diorang nak paham.... phone dgn translator app juga amat berguna kat sane, bleh install siap2.

Dalam teksi menuju ke hotel

Aku book penginapan Muslim Hotel utk first day, selain murah, tgk gambar dlm website booking.com mcm ok and selesa tp bila sampai jek mak aih... mcm idup segan mati tak mau jek hotel die. Untuk urusan check in sume xde masalah cuma bilik die la aku xleh blah sket, dinding bilik berlumut, toilet?? kite berhuhu haha jekla. Agak menyesal jugak, tp tuh sume pengalaman, tanye husband, nak pindah hotel lain tak? husband kate kite bersabar utk malam nih, kita pon byk habiskan masa kat luar, dok hotel utk tido jek. So aku pon setuju, lepas check in and letak brg, kitorang pon keluar balik and ajak "akak cantik" (panggilan kami utk driver taxi pompuan yg friendly tuh) pergi Reed Flute Cave, a cave with beautiful lighting.

Menunggu train untuk ke pintu gua

Entrance fee utk Reed Flute Cave nih 90 Yuan /adult. Actually utk ke pintu gua bleh jugak nak mendaki tangga, tp kami pilih naik train.

Train nak ke gua.Takde gambar so kita tepek video

Bukan gua biasa... khayal aku tgk stalagtite and stalagmite die.. cantik betul, lighting tuh menyerlahkan lagi tekstur batu gua nih

Dalam cave nih ade small pond so nampak reflection batu gua, mcm dlm fantasy

Keluar jek dr gua, ade waterfall nih

Ada pelbagai gerai yg jual kraftangan dan souvenir

Kat sini aku beli keledek panas buat alas perut.... aku seketul husband seketul.. confirm kenyang. Next kitorang ajak akak cantik pegi ke taman terbesar di Guilin iaitu Seven Star Park. Guilin nih bentuk muka buminya berbukit bukau, banyak bukit2 kat sini yg dinamakan mengikut bentuk bukit tuh, macam elephant trunk hill la, camel hill la dan lain2.... sgt close to nature sbb keliling kita mmg bukit bukau saje.... huhuhu.... Entrance fee untuk Seven Star Park nih 60 Yuan/ adult. Taman nih besar, ade fun park untuk budak-budak, ada zoo and of course view nya yg menghijau sgt menenangkan... tak terasa penat berjalan. One thing yg aku suke ialah park die sgt natural, bukan landcape tgn manusia semata-mata... ade waterfall, sungai yg mengalir jernih.... and kat sini jugak bleh mix with locals sbb diorang bawak anak2 riadah kat sni... macam2 aktiviti ada...

Antara aktiviti locals yang takde kat Malaysia... hehe

Masjid/surau tak pasti... tapi macam dah hilang fungsinya...sedih..

Actually utk hari nih kami book jek taxi akak cantik nak ke mana-mana (tak takut sgt sbb currency separuh dr kite), insyaallah murah lagi dr malaysia but still kene hati2 sbb ade jugak taxi driver yg mencekik darah and takleh tolerate...

Berjam-jam jugak kami kat park nih then kami trus ke hotel utk mandi dan relax kejap. Ingat nak makan kat halal restaurant, since kat tpt kami menginap ade a few halal restaurants yg kite bleh jalan kaki jek jaraknya. Tapi memandangkan seharian dah berjalan, kami pon dah pancit, megi and roti pon dah cukup menyelerakan.

Malamnya kami berdua jalan kaki jek untuk ke The Sun and Moon Pagoda. Sumpah you all kene pegi sini waktu malam. Waktu malam di Guilin happening sgt dengan lampu2 colorful yg dipasang kat bukit bukau... jalan kaki ye.... mmg romantik habis....

Antara aktiviti locals di waktu malam ialah naik cruise menyelusuri sungai

View sepanjang jalan ke the moon and sun pagoda. Die mmg buat lighting show

Ntah bangunan mana2 tetibe ade spotlight kaler2... siang biase2 jek...

View sepanjang kami berjalan kat tepi tasik Fur Lake

Information Board

Dah puas manikmati malam di Fur Lake, kami pon jalan kaki balik ke hotel. Esok pagi2 kami akan ke satu daerah lain pula iaitu Yangshuo yg jauhnya lebih kurang 70km dr bandar Guilin dan memakan masa sejam setengah perjalanan menaiki kereta. Ok end of part 1, Kita bersambung ke part 2 dengan pelbagai lagi aktiviti yg lebih exciting dlm next entry. Bye!